Hardloopschema beginners: van 0 naar 30 minuten hardlopen!

Het internet staat vol met adviezen voor iedereen die wil starten met hardlopen. Maar misschien zie je door alle hardloop tips het bos niet meer.

Beginnen met hardlopen doe je dan ook het beste aan de hand van een hardloopschema voor beginners. Zo kun je het lopen rustig opbouwen op een verantwoorde manier. En naarmate je meer ervaring opbouwt kun je allerlei tips gaan toepassen om jouw looptechniek te verbeteren.

Hardloopschema beginners downloaden

Vul hieronder je naam en je beste e-mailadres in. Dan ontvang je niet alleen mijn ebook Van 0 naar 30 minuten hardlopen maar ook mijn ebook De 7 leukste hardloop apps.

Helemaal gratis in je inbox. En je krijgt ook mijn allerbeste hardlooptips cadeau.

Luister naar je lichaam

Ongeacht welk trainingsschema voor beginners je volgt: kijk en luister goed naar je eigen lichaam. En als je weet dat je lichamelijke klachten hebt, is het altijd aan te raden om advies in te winnen bij je huisarts wat betreft de eventuele risico’s van het hardlopen in jouw specifieke geval.

Vind je een bepaald beginnerschema te makkelijk als beginnend hardloper? Dan kun je ervoor kiezen om een, twee of misschien wel meer weken van het schema over te slaan. Maar sla niet TE snel een aantal weken van het schema over. Bouw iedere week voort op de successen die je boekt en probeer extra van de omgeving te genieten wanneer het hardlopen van een leien dakje gaat.

Aan de andere kant raad ik je wel aan om goed erop te letten wanneer het hardloopschema te zwaar voor je wordt. Aarzel niet om het rustiger aan te doen en een bepaalde week uit jouw schema te herhalen of zelfs een stapje terug te doen naar de vorige week in het schema. Soms zit je op een plateau, heb je een slechte dag of als je wat ziekjes bent, kun je natuurlijk ook niet alles uit jezelf halen. Hou het leuk. Ga door met hardlopen en zet een tandje bij wanneer jouw lichaam er klaar voor is.

Hardloopschema Nederlandse Hartstichting

Nederlandse HartstichtingMits je geen gezondheidsklachten hebt die problemen kunnen opleveren, is hardlopen harstikke goed voor je. Het bouwt karakter, maar uiteraard levert het je fysiek een heleboel op. Een hoop leden van de HRDLPN community zijn begonnen met hardlopen omdat ze wilden afvallen.

De Nederlandse Hartstichting strijdt tegen hart- en vaatziekten. Elke dag overlijden in Nederland 107 mensen aan een hart- of vaatziekte. Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt natuurlijk driedubbel bij een grote kans op overlijden, aangezien daar zelfs met de techniek van vandaag niet veel aan te genezen valt.

Naast gezond eten is voldoende lichaamsbeweging een belangrijke factor in lang en gezond leven. Iedere dag een half uur (lichte) beweging en ook geregeld je hartslag een beetje opkrikken is goed voor je. En daar is hardlopen natuurlijk bij uitstek geschikt voor.

Je hoeft niet meteen als Usain Bolt door je dorp heen te hollen. Nee, hardlopen kan ook lekker rustig. Op een niveau waarbij je prima een gesprek kunt voeren met iemand tijdens het hardlopen. Uiteraard moet je daarvoor wel al wat kilometers onder de riem hebben.

De Nederlandse Hartstichting biedt daarom ook een hardloopschema voor beginners aan dat gedurende 16 weken zorgt voor een geleidelijke opbouw van de conditie.  In het begin wissel je het hardlopen heel veel af met wandelen, maar na verloop van tijd zul je zien dat je het hardlopen steeds langer en makkelijker kunt vasthouden.

Wat heb je nodig om te beginnen met hardlopen?

In tegenstelling tot een hoop andere sporten, heb je voor het hardlopen niet heel veel nodig. Misschien heb je nog wat oude sportkleren of fitnesskleding in de kast liggen. Daar kun je prima mee van start gaan.

Al zul je na verloop van tijd waarschijnlijk wel merken dat je liever gaat hardlopen in goed ademende hardloopkleding dan in je plakkerige kloffie. En het is natuurlijk ook een stuk leuker om in je blitse hardloopoutfit door het landschap te rennen dan in je oude kleren.

Maar!

Goede hardloopschoenen zijn erg belangrijk. Helaas willen de meeste mensen die beginnen met hardlopen dat niet geloven. Maar denk eens na. Je gewrichten krijgen bij het hardlopen veel meer te verduren dan tijdens het wandelen. Of tijdens het ouwehoeren naast de crosstrainer in het fitnesscentrum. 😉

Een goede hardloopschoen die helemaal aansluit bij jouw lichaam en hardloopstijl, doet wonderen voor je hardloopplezier. Het verlaagt het risico op blessures en je zult zien dat je veel lekkerder loopt.

Test hardloop producten
Waar je wellicht wat aan hebt, zijn de testen van de beste hardloop producten:
Hartslagmeters

Bluetooth hartslagmeters voor telefoon

Compressiekousen

Hoofdtelefoons hardlopen

Bluetooth hoofdtelefoon hardlopen

Beginnen met hardlopen

Sportarmbanden

Reflectie voor in het donker

Online hardloopschoenen kopen

Sportbril

Fietsnavigatie en racefiets banden

En natuurlijk de sportvoeding, wat heb je nodig?